نرم افزار محاسبه ظرفیت برج خنک کننده

نرم افزار محاسبه ظرفیت برج خنک کننده

نرم افزار محاسبه ظرفیت برج خنک کننده

نرم افزار محاسبه ظرفیت برج خنک کننده

نرم افزارهایی برای محاسبه ظرفیت برج خنک کننده در ساختمان های بزرگ و کارخانه ها در حال توسعه است.
هدف از توسعه  نرم افزار طراحی برج خنک کننده،ارائه شرایط راحت تر واحد های تهویه است.
نرم افزار محاسبه ظرفیت برج خنک کننده و طراحی از نوع پایگاه داده هستند.بعد از محاسبه ظرفیت برای ساختمان های بزرگ نیاز به طراحی کانال،انتخاب اندازه لوله ،انتخاب ظرفیت پمپ، ظرفیت برج خنک کننده (آب سرد خنک کن) برای فضاهایی تهویه مطبوع با یک یا چند سیستم تهویه مطبوع برگشتی سرکار دارند.

نرم افزار محاسبه ظرفیت برج خنک کننده برای اهداف زیر استفاده میشود:

  • ارائه اطلاعات برای انتخاب تجهیزات،اندازه سیستم و طراحی
  • ارائه اطلاعات برای ارائه ارزیابی بهینه
  • تجزیه و تحلیل ظرفیت مورد نیاز برای طراحی سیستم، عملیات و کنترل
    https://partotahvie.ir

چگونگی محاسبه راندمان برج خنک کننده

چگونگی محاسبه راندمان برج خنک کننده و محاسبه ظرفیت برج خنک کننده چیلر | برج خنک کننده تهویه مطبوع

قبل از هر چیز باید بدانید که نرم افزار محاسبه ظرفیت برج خنک کننده و نرم افزار طراحی برج خنک کننده نیز موجود می باشد.

با افزایش چشمگیر استفاده از چیلرهای جذبی و تراکمی و نصب و راه اندازی برج های خنک کن ، محاسبه ظرفیت برج خنک کن همواره از دغدغه های اساسی سازندگان و کارفرمایان بوده است.
ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که برج خنک کننده با چه ظرفیتی برای سیستم سرمایشی شما (چیلر) مورد نیاز است؟

برای کارکرد بهینه چیلر، نیاز به برج خنک کن با ظرفیت مناسب، به منظور خنک سازی سیال مبرد می باشد.
چگونه توان ظرفیت مورد نیاز برج خنک کن را محاسبه کنیم؟
براساس تجربه، معمولا سازندگان برج خنک کننده، توان برج خنک کننده را در چیلرهای تراکمی ۳۰درصد بیشتر از توان چیلر و در چیلر های جذبی دو برابر توان چیلر در نظر می گیرند.
دلیل انتخاب این ضرایب، ریشه در ضریب عملکرد چیلرهای تراکمی و جذبی دارد. ضریب عملکرد چیلرهای جذبی به عنوان یک ماشین حرارتی غالبا کمتر از ۱ بوده در حالی که این میزان در چیلرهای تراکمی به عنوان یخچال به ۳ نیز می رسد. بنابراین از نتایج حاصل از تجربه داریم:
ظرفیت مورد نیاز برج خنک کننده = توان چیلر جذبی × ۲
ظرفیت برج خنک کننده = توان چیلر تراکمی × ۱.۳
البته شایان ذکر می باشد که این مقادیر دقیق نیست اما آستانه امنی در اختیار شما قرار خواهد داد تا چیلر برای فرآیند خنک سازی دچار مشکل نشود.
حال با نگاه علمی تر سعی بر بدست آوردن مقداردقیق ظرفیت مورد نیاز برج خنک کن خواهیم کرد.
در برآورد ظرفیت یا توان برج خنک کن ۳ پارامتر اساسی مطرح می شود:
۱. نرخ جریان که همان دبی آب گذرنده از برج خنک کن می باشد. این مقدار را می توان از کاتالوگ چیلر مورد نظر استخراج نمود.
۲. رنج سرمایش یا همان اختلاف دمای آب ورودی و خروجی برج خنک کن (T1-T2). دمای آب ورودی و خروجی مورد نیاز چیلر در کاتالوگ مطرح شده است اما معمولا اختلاف این دو دما ℉۱۰ می باشد این اختلاف دما بر حسب درجه سانتیگراد با توجه به محاسبات زیر ۵.۵ درجه خواهد شد:
℉=۱.۸ ℃+۳۲ ⟹ ℃=۰.۵۵ ℉-۳۲
T (℃)= ۰.۵۵ ×۱۰℉=۵.۵
۳.دمای هوای منطقه جغرافیایی مورد نظر. مسلم است هر چه دمای محیط بیشتر باشد نیاز به توان بالاتری برای برج خنک کن می باشد. این دما را می توان از اطلاعات سازمان هواشناسی هر منطقه به دست آورد.
علاوه بر دمای هوا ، رطوبت نیز عامل تاثیر گذار در برآورد ظرفیت برج خنک کننده یا کولینگ تاور خواهد بود، در مناطقی با رطوبت بالا عمل تبخیر سخت تر از مناطق خشک اتفاق خواهد افتاد بنابراین عمل خنک سازی که با تبخیر همراه است نیازمند توان بالاتری در برج خنک کن می باشد.
با توجه به پارامترهای بالا برای بدست آوردن ظرفیت مورد نیاز برج خنک کن در مقالات رابطه زیر مطرح شده است :
بارحرارتی ( Btu/hr )= دبی بر حسب جی پی ام ×۵۰۰ × رنج سرمایش (درجه فارنهایت)
استفاده از این فرمول به دلیل وجود واحدهای انگلیسی برای کاربران ایرانی سخت خواهد بود.در تمامی منابع فارسی نیز عینا این رابطه ترجمه و آورده شده، جالب است بدانید این رابطه همان فرمول معروف :
Q ̇= m ̇C∆T
است. که در آن Q ̇ ظرفیت(انرژی بر واحد زمان) برحسب m ، Btu/hr ̇ دبی بر حسب gpm و T∆ بر حسب فارنهایت مطرح شده و فرمولی با ظاهر جدید ساخته است.
فرض کنید یک برج خنک کن با فلوی فرضی lit/m1500 در نظر بگیریم ، خواهیم داشت :

Q ̇= m ̇C∆T= 1500/60 ×۴۲۰۰×۵.۵= ۵۷۷.۵/۳.۵ KW=165 RT

اکنون اگر این توان را بخواهیم از رابطه موجود در منابع انگلیسی بدست آوریم با توجه به تبدیل واحدهای زیر خواهیم داشت :

Q ̇ (Btu/hr)= Gpm ×۵۰۰× F
۱Gpm/(3.79 lit/m) ×۱۵۰۰ lit/m × (۵۰۰×۱۰)/۱۲۰۰۰=۱۶۵ RT
۱RT=12000 Btu/hr
۱Gpm=3.79 lit/m

 

محاسبه راندمان برج خنک کننده و محاسبه ظرفیت برج خنک کننده (Cooling Tower Capacity) = میزان گرمایی که توسط برج خنک کننده (کولینگ تاور) باید از سیال در گردش گرفته شود تا دمای مطبوع و مورد نظر کارفرما چه بمنظور خنک کاری هوای محیط و چه خنک کاری سیستم در حال کار در کارخانه فراهم گردد.
با اندازه گیری مقدار فوق در فرمول بالا ، سازنده قادر است برج خنک کننده با ظرفیت و اندازه مورد نظر را تولید کند و از اشتباهات و نواقص پرهزینه بعدی پیشگیری کند.

برچسب : تولید و تعمیر برج خنک کننده تولید برج خنک کننده  تعمیر برج خنک کننده

استفاده از ازن در برج خنک کننده در مقایسه با کلر

به طور کلی مزایای استفاده از ازن در برج خنک کننده در مقایسه با کلر :

  • بالا رفتن راندمان فیلتراسیون ( حدود ۵۰ درصد)
  • بالا رفتن راندمان گندزدایی
  • کم شدن زمان مورد نیاز برای تشکیل فلوک و لخته سازی
  • کم شدن ترکیبات تری هالومتان به میزان بسیار زیاد و همچنین دیگر ترکیبات آلی کلردار
  • کم شدن لجن حاصل از Back Wash فیلترها
  • ناپایداری و عدم ایجاد باقیمانده مضر در آب
  • عدم تحریک و اثر منفی روی پوست، چشم و مو برخلاف کلر
  • ترکیبات جانبی کلر مانند: کلرآمین و تری هالومتانها در آب مضررات بسیاری برای سلامتی انسان و محیط زیست ایجاد میکند. درحالیکه ازن تمام ترکیبات اضافی موجود در آب را بدون ایجاد باقی مانده نامطلوب از بین میبرد.
  • مازاد ازن تزریقی در آب به دلیل ناپایداری آن به صورت اکسیژن از سطح آزاد می­گردد و محیط اطراف را بسیار دلپذیر و مطبوع می­کند.
  • با استفاده از ازن در سیستم تصفیه آب، زنگاب موجود در آب به ترکیبات نامحلول فریک تبدیل شده و ته نشین میگردد.
  • با استفاده از ازن و کم شدن میزان مصرف کلر، میزان خوردگی در مسیر جریان آب کاهش مییابد.
  • محصولات جانبی که در اثر ازناسیون آب آشامیدنی ایجاد می­شود در مقایسه با آنهایی که پس از کلراسیون به وجود می­آید، خطر کمتری دارد.
  • کم شدن قابل توجه میزان رنگ، طعم و بو
  • کم شدن مواد شیمیایی مورد نیاز برای فرایند انعقاد
  • کاهش زمان ضدعفونی نسبت به کلر در برج خنک کننده
  • با استفاده از ازن در سیستم تصفیه آب، زنگابی که در آب وجود دارد به ترکیبات نامحلول فریک تبدیل شده و ته نشین میگردد.

 

برچسب : تولید و تعمیر برج خنک کننده تولید برج خنک کننده تعمیر برج خنک کننده تولید برج کنک کن تولید برج خنک کن تولید و تعمیر برج خنک کند.فروش پکینگ برج خنک کننده

ستفاده از ازن در برج خنک کننده

برج خنک کننده چیلر

برج خنک کننده چیلر

استفاده از ازن در برج خنک کننده (ozon)

یکی از مشکلات همیشگی رفع معضل پوسیدگی و خوردگی قطعات فلزی در سیستمهای برج خنک کننده می باشد که تا کنون روشهای مختلف زیادی برای حل این معظل به کار گرفته شده است اما هیچ کدام به درستی و آن طور که باید نتوانسته اند مشکل را حل کنند زیرا فلز در تماس با آب اکسید می شود و به دلیل تجمع بیولوژیک میکرو ارگانیزمهای موجود در آب موجب پوسیدگی قطعات فلزی برج خنک کننده می شود.یک روش  بسیار مفید و جدید برای مبارزه با این مشکل استفاده از گندزدایی (O3 ) ازن در برج خنک کننده می باشد که بر اساس آزمایشات به دست آمده نتیجه بسیار خوبی داده است .

رسوبات و لایه­ های بیولوژیکی که بر روی تجهیزات برج خنک کن قرار می گیرندبه دلیل تجمع میکروارگانیزم­هایی است که در آب وجود دارد و موجب ایجاد سه مشکل اساسی می­شوند:

  • خوردگی و فرسایش پیش از موقع تجهیزات
  • ایجاد پوشش عایق بر روی سطح انتقال حرارت
  • کاهش قطر لوله­ ها و مجاری باریک داخل برج خنک کن (انسداد لوله­ ها )

در برج­های خنک کننده و چیلرها آب موجود نیاز به تصفیه و درمان وسیعی دارد. در زمان تصفیه  آب، باید توجه بسیار زیادی به خوردگی لوله­ ها و واحدهای تبادل گرمایی، رسوب­ های جدار داخلی لوله­ ها و ضریب تبادل حرارتی و رشد مواد میکرو بیولوژیکی ( باکتری، جلبک و خزه­ها ) شود به طور هم حتما بررسی و کنترل شوند. pH پایین می­تواند ضریب تبادل حرارتی را زیاد کند اما مشکل اینجاست که در pH های پایین میزان خوردگی مواد افزایش می­یابد. روش های تصفیه قدیمی ، به کار بردن مواد شیمیایی مانند کلر و هیبوکلریت می­باشد که باعث می شود خوردگی بیولوژیکی کاهش پیدا کند ولی به سبب داشتن پایداری و قدرت اکسندگی زیاد در آب باعث خوردگی شیمیایی می­شوند. در این حالت به اشباع رسیدن نمک­ها تسریع و رسوب گذاری شدت پیدا می کند . در آب برج خنک کننده، تجمع میکروارگانیسم ­ها  ایجاد میگردد که این بایو فیلم­ها از تشکیل کریستال اولیه یون­ها و نیزاز به هم پیوستن رسوبها و سنگین شدن جلوگیری می کند . با این اتفاق غلظت مواد آلی و معدنی در آب زیاد می­­شود و موجب سریعتر شدن خوردگی قطعات می شود. ازن به عنوان یک ضدعفونی کننده باعث گسستن بایو فیلم شده و این کار رسوب گذاری را شدت می بخشد  و حتی آب با ظرفیت بالای مواد جامد محلول می­تواند بارها و بارها سیرکوله شود که در نتیجه میزان تخلیه آب برج­های خنک کننده کم می شود. هنگامی که  سیستم با چنین خصوصیاتی کار می­کند که ازن با غلظت کمی در آب برج خنک کننده موجود باشد و از تشکیل مجدد میکروارگانیسم­ها جلوگیری کند.

توجه : تعمیرات برج خنک کننده را مطالعه کنید

استفاده از ازن در برج خنک کننده

استفاده از ازن در برج خنک کننده

روش کار برج خنک کننده چیلر

روش کار برج خنک کننده چیلر:

در سیستم چیلر و برج خنک کننده یک مبدل حرارتی به نام کندانسور که معمولا از نوع پوسته و لوله یا صفحه ای (Plate and Frame heat exchanger) است در مدار چیلر آبی جهت کندانس کردن (چگالش) مبرد گازی شکل و تبدیل آن به مبرد مایع به کار می رود. چیلر از یک سمت به فن کویل یا هواساز (air handling unit cooling coil) و از سمتی دیگر به برج خنک کننده (cooling tower) متصل است.

مبرد گازی شکل خارج شده از کمپرسور که به بسیار داغ است وارد کندانسور پوسته و لوله می شود و از طرف دیگر آن آب با درجه حرارت پایین  وارد کندانسور می شود. طی تبادل حرارت صورت گرفته ، مبرد گرمای خود را به آب داده و تقطیر می شود. آب گرم شده توسط پمپ به برج خنک کننده ارسال و در آنجا توسط هوایی که با فن دمیده می شود، خنک می گردد تا مجدد به دمای محیط نزدیک شده و به کندانسور ارسال گردد.

برج خنک کننده چیلر

برج خنک کننده چیلر

 

 

 

استفاده از تکنولوژی های جدید در سیستم برج خنک کننده چیلر

چیلر و برج خنک کننده سال هاست که به عنوان یکی از پرکاربردترین سیستم های سرمایش در ساختمان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و امروزه تکنولوژی های جدید باعث افزایش راندمان و طول عمر آنها شده است. برای مثال امروزه هم در موتور محرک چیلر و هم موتور فن برج خنک کننده از موتورهای Variable Speed Drive یا سرعت متغیر استفاده می شود که مزیت آن این است که موتورهای محرک الکتریکی همواره با تمام توان کار نکرده و فقط متناسب نیاز درخواستی مصرف کننده و با تغییر دور به صورت اتوماتیک ، توان تولید می کند. در نتیجه مصرف انرژی برق به طور قابل ملاحظه ای در این سیستم ها کاهش یافته است.

همچنین با به کار بردن لوله های فین دار یا همان فین تیوب در کندانسور چیلر و برج خنک کننده به تعداد زیاد ، علاوه بر کاهش ابعاد آن ، موجب افزایش نرخ انتقال گرما بین مبرد و آب می شوند.

برج خنک کننده فایبرگلاس نسبت به سایر انواع برج خنک کننده از کارایی بیشتری برخوردار است. از لحاظ قیمت برج خنک کننده فلزی و  برج خنک کننده چوبی نسبت به سایر انواع برج خنک کننده از قیمت مناسب تری برخوردار است.

برچسب ها: برج خنک کننده, چیلر برج خنک کننده,برج خنک کننده چیلر,انواع برج خنک کننده,انواع برج خنک کننده چیلر,قیمت برج خنک کننده,چیلر و برج خنک کننده,انواع چیلر,برج خنک کن,جنس برج خنک کن,برخ خنک کننده,,برج خنک کننده,تولید برج خن کننده,برج خنک کننده چیلربرج خنک کننده چیلربرج خنک کننده چیلر برج خنک کننده

برج خنک کننده برج خنک کننده برج خنک کننده برج خنک کننده برج خنک کننده برج خنک کننده برج خنک کننده