سازه برج خنک کننده

سازه برج خنک کننده

بیشترین میزان هزینه سازه برج خنک کننده مونتاژ کارخانه،مواد اولیه ای است،که پوشش برج های خنک کننده را تشکیل می دهد.ممکن است شناسایی مواد سازه برج خنک کننده تا حدودی تکراری شود،اما این مقاله عمق بیشتری را پوشش می دهد،دلیل انتخاب این مواد وتاثیر آب بر کیفیت مواد مورد بحث قرار میگیرد.

چوب در سازه برج خنک کننده

سازه برج خنک کننده

سازه برج خنک کننده

با توجه به در دسترس بودن چوب ،کارایی،هزینه نسبتا کم و دوام آن در شرایط شدید عملیاتی در برج های خنک کننده،به عنوان یک ماده ساختاری رایج مورد استفاده قرار میگیرد.

چوب داگلاس (Douglas Fir) در وایل دهه ۱۹۶۰ به طور گسترده در صنایع کولینگ تاور ها استفاده میشود. تخته خرده چوب های داگلاس در نماهای بیرونی،کف پوش و همچنین در پارتیشن ها مورد استفاده قرار میگرفت.

صرف نظر از گونه های مختلف،هرچوبی که در ساخت برج های خنک کننده مورد استفاده قرار میگیرد،باید از نگهدارندهای قابل اعتماد برای جلوگیری از فرسایش آن استفاده شود.

کروم،مس و آرسینک برای درمان چوب در برج خنک کننده استفاده میشود.مس و آرسینک ضد قارچ بوده، درحالی که کروم اساسا به عنوان یک عامل ثابت کننده شیمیایی با واکنش با مواد شیمیایی غیر قابل حل،مقاوم در برار اشباع با مس و آرسینک عمل میکند.

فلزات در سازه برج خنک کننده

فولاد برای بسیاری از اجزای برج خنک کن مورد استفاده قرار میگیرد،شامل مراکز توپی چرخ فن های قطر بزرگ،پشتیبانی یکپارچه تجهیزات مکانیکی (بسیاری از Driveshafts) ،محافظ فن و همچنین میله های رابط ، پیچ ومهره و واشرها مییاشد.

برج های فولادی ضد زنگ

برج های خنک کننده فولادی ضد زنگ

چدن و آهن برای دنده،سوپاپ های کنترل جریان و فن های متوسط مورد استفاده قرار میگیرد.چدن و آهن مقاوت خوبی در برار خوردگی دارند،با این حال معمولا گالوانیزه یا با پوشش مینای (لعاب کاری)در درجه بالا،در کولینگ تاور مورد استفاده قرار میگیرد.

آلیاژهای مس در شرایط خاص مانند آب نمک یا آب شور کارایی دارد.اتصالات سیلیکون برنزی نیز برای آب شور مناسب هستند ،اما باید در برابر فرسایش محافظت شود.فلزاتی مانند مونل و تیتانیوم، معمولا هزنیه های قابل توجهی دارند.

برج خنک کننده آب دریایی، نیروگاه ترکیبی 2 × 425 مگاواتی

برج خنک کننده آب دریایی، نیروگاه ترکیبی ۲ × ۴۲۵ مگاواتی

پلاستیک در سازه برج خنک کننده

استفاده پلاستیک در سازه برج خنک کننده در اوایل دهه ۵۰ مورد بررسی قرارگرفت.فایبرگلاس (Pultruded)  به عنوان مواد ساختاری  مورد استفاده در سال های اخیر تبدیل شده است.مقاومت ذاتی به حمله میکروبیولوژیکی،خوردگی و فرسایش،سازگاری با سایر مواد،شکل پنیری آنها،نسبت بزرگی به نسبت وزن و هزنیه  قابل قبول آنها دلایل افزایش استفاده از این مواد شده است.

برج خنک کننده فایبرگلاس

پلاستیک در حال حاضر در اجزای سازنده مانند قطعات سازه،اتصالات ساختاری،تیغه فن،سیلندر فن،لوله کشی،نازل،پوشش لوور و پیشتیبانی از پنجره ها استفاده می شود. پلی استر تقویت شده (ّFRP) ،الیاف تقویت شده اپوکسی، پلی وینیل کلراید (PVC) ، پروپیلن و فیبر نایلون رایج ترین پلاستیک های مورد استفاده هستند.

بتن در سازه برج خنک کننده

 

برج خنک کننده بتنی

برج خنک کننده بتن

این فن آوری در برج های خنک کننده بزرگ گسترش یافته است. هزینه های اولیه ساخت بتن با کاهش خطر آتش سوزی و ظرفیف بارگذاری بالاتری برای ساختارهای بزرگتر توجیه مشود.
http://partotahvie.ir
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.